Prestationsutveckling

De senaste åren har utvecklingen inom elitidrott gått mot att träningen till allt större del består av styrketräning. När du har den teknik och uthållighet som krävs för din idrott är det bara styrkan som skiljer dig från en bättre idrottare. Idag är styrketräning därför en stor och viktig del av träningen för alla idrottare eftersom det är både skadeförebyggande och prestationsutvecklande. Idrottare som inte styrketränar kan inte konkurrera på elitnivå.

Jag åtgärdar styrkeobalanser, reaktiverar hämmade muskler och rehabiliterar skador så att din kropp fungerar optimalt. Du kan inte förbättra din prestationsförmåga om du har svaga länkar, en kropp som inte fungerar eller är skadad. Med rätt träning blir din kropp skadeförsäkrad och din prestationsförmåga ökar.

Jag använder biomekanisk styrketräning för att göra dig stark i de rörelser som du gör i din idrott. Jag använder kroppens naturliga rörelsmönster för att eliminera svaga länkar. Jag använder basövningar med fria vikter. När du tränar med fria vikter aktiveras stabiliserande muskler vilket innebär att din kropp blir funktionell och att den ökade styrkan har en högre överförbarhet till din idrott. Starkare muskler är både mer explosiva och uthålliga. Jag använder de rörelser som motsvarar kroppens primära rörelsemönster och de övningar som genererar högst neuromuskulär aktivering för att din träning ska bli så effektiv som möjligt. Jag lär dig att utföra övningarna med rätt teknik så att du får maximal effekt av din styrketräning. Jag använder evidensbaserade träningsmetoder.

Jag använder vetenskaplig intervallträning för att öka din kondition. När din syreupptagningsförmåga ökar kan du springa, cykla, simma eller åka skidor snabbare. Din syreupptagningsförmågan ökar när ditt hjärta blir större och starkare. Det är ditt hjärtas pumpförmåga som är flaskhalsen i syretransporten till dina muskler. Vetenskapligt utformad intervallträning ökar din syreupptagningsförmåga med 0,5% per träningspass. Intervallträningen ska självklart vara grenspecifik. Om du är löpare ska du springa, om du är cyklist ska du cykla och om du är skidåkare ska du åka skidor. Jag gör ett maxpulstest på dig, räknar ut vilka slutpulser du ska ha i dina intervaller och hjälper dig att hitta rätt intensitet i intervallerna så att du får maximal effekt av din konditionsträning. Jag kan göra maxpulstestet på dig på löpband, i löpspåret, på ergometercykel, på landsvägscykel eller på rullskidor. Du måste springa i rätt tempo, cykla med rätt effekt eller åka skidor med rätt frekvens för att få ut maximalt av din intervallträning. De flesta kör för hårt när de intervalltränar. Det innebär att tempot, effektutvecklingen eller frekvensen blir olika i varje intervall. Intervallträningen blir därför ineffektiv och återhämtningen tar lång tid.

Om du är löpare, cyklist, triatlet eller skidåkare och vill öka din prestationsförmåga hjälper jag dig att lägga upp din träning så att den ger snabbare resultat. Om du är motionär och har som mål att delta i Vätternrundan, Vasaloppet, Lidingöloppet, Göteborgsvarvet, Kalmar milen, Kalmar Grand Prix, Vasatrampet, Ironman eller något annat motionslopp hjälper jag dig att förbereda dig optimalt.

Oavsett vilken nivå du befinner dig på så kan jag göra din träning effektivare så att du får snabbare resultat av din träning och en högre prestationsförmåga.

Kommentera